Ogrzewanie postojowe webasto – przyjemna jazda i regulacja ciepła w kabinie samochodu
Cooltronic: niezależny od silnika stacjonarny system klimatyzacji dla samochodów ciężarowych – optymalne warunki dla kierowców. Kompleksowa klimatyzacja w czasie przerw i odpoczynku obejmuje nie tylko nasze ogrzewanie postojowe webasto grzałki pomocnicze, ale również stacjonarne systemy klimatyzacji zapewniające optymalny komfort klimatyczny podczas pracy lub wyłączania silnika. Ciepłe letnie noce w kabinie mogą być niezwykle stresujące: Wysokie temperatury zapobiegają spokojnemu senowi i pogarszają wydajność następnego dnia. Systemy klimatyzacji Cooltronic firmy Eberspächer zapewniają utrzymanie temperatury komfortu i dodatkowo obniżają wilgotność. Szczególną zaletą tego rozwiązania jest to, że w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań klimatyzacyjnych, technologia działa całkowicie niezależnie od silnika. Pozwala to nie tylko na oszczędność paliwa, ale również chroni środowisko naturalne.
A po relaksującej nocy kierowca może „wrócić na pokład” w ciągu dnia! Poza tym atmosfera w kabinie jest również odpowiednia w innych okresach postoju w gorących miesiącach. Klimatyzacja pojazdu powinna działać niepozornie i w sposób przyjazny dla środowiska. Cooltronic oszczędza również portfel. Przyjazne dla środowiska chłodzenie przy wyłączonym silniku: Nocą lub podczas innych przerw nie ogrzewanie postojowe webasto jest już konieczne uruchamianie silnika pojazdu, aby system klimatyzacji działał. Cooltronic pracuje przy wyłączonym silniku. Chroni to środowisko i silnik. Dobre samopoczucie, komfort i wydajność: Dzięki innowacyjnej technologii Cooltronic doskonale współpracuje z zamkniętymi oknami. Ciepło, wilgoć, kurz, hałas i denerwujące owady pozostają na zewnątrz. Gwarantuje to kierowcy cichy, spokojny sen, poprawia wydajność następnego dnia i zmniejsza ryzyko wypadków.
Bezobsługowy:Zaawansowana technologia Cooltronic nie wymaga czasochłonnej konserwacji – bez czasochłonnych wizyt w serwisie i bez uzupełniania wody. Zalecana jest tylko regularna praca, nawet w chłodniejszych miesiącach (możliwa tylko praca w temperaturze powyżej 17 °C), podobnie jak w systemach ogrzewanie postojowe webasto klimatyzacji samochodów osobowych. Łatwy i szybki montaż: Cooltronic został specjalnie zaprojektowany do szybkiej i łatwej instalacji. Na przykład, modele luków Cooltronic Hatch są już napełnione chłodziwem bez CFC i nie wymagają lutowania rur przyłączeniowych ani ponownego napełniania czynnikiem chłodniczym. Inteligentny design: Cooltronic pracuje z jednostką skraplającą zamontowaną na zewnątrz kabiny. Okno nie musi być otwarte.
Wydajny wentylator: Wydajny wentylator Cooltronic zapewnia przyjemny chłód nawet w krótkich przerwach – całkowicie niezależny od silnika. Niskie zużycie: Cooltronic zużywa niewiele energii, dzięki czemu chroni akumulator pojazdu. Dzięki zintegrowanemu zabezpieczeniu podnapięciowemu zawsze zapewniamy, ogrzewanie postojowe webasto że silnik ma wystarczającą ilość prądu do rozruchu. Wszystko za jedno: Eberspächer jest wspierany przez potężną, ogólnoeuropejską sieć sprzedaży i serwisu. W pobliżu znajduje się kompetentna osoba kontaktowa. Pierwszy zintegrowany system klimatyzacji w pojeździe użytkowym i stacjonarny system klimatyzacji w pojeździe użytkowym
Jak działa i jak jest zbudowana klimatyzacja postojowa ciężarówek?
MAN i Behr GmbH & Co. wspólnie opracowali system klimatyzacji samochodowej i stacjonarnej dla pojazdów użytkowych serii TG-A o dużej ładowności. Stacjonarny system klimatyzacji jest w pełni zintegrowany z systemem klimatyzacji pojazdu. Oznacza to, że istniejące elementy mogą być również klimatyzacja postojowa ciężarówek wykorzystywane do sterowania, transportu, dystrybucji, odpuszczania i czyszczenia powietrza podczas pracy w trybie czuwania. W tym przypadku kabina jest klimatyzowana przez zbiornik chłodniczy – do ośmiu godzin! W lecie oznacza to przyjemny klimat w czasie oczekiwania, w korkach, podczas przerw i innych przerw w podróży, a także w nocy, kiedy kierowca musi dobrze spać. System klimatyzacji połączony ze stacjonarnym systemem jazdy i klimatyzacji nie tylko zwiększa komfort i osiągi kierowcy, ale również bezpieczeństwo i oszczędność prowadzenia pojazdu.
Optymalne rozprowadzenie powietrza w kabinie przy niskim poziomie hałasu uzyskuje się dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego systemu klimatyzacji pojazdu, również w wersji stacjonarnej. Obsługa jest prosta; załadunek i rozładunek zbiornika zasobnikowego odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku, tryb czuwania jest uruchamiany przyciskiem. Przycisk znajduje się pomiędzy kanapą a siedzeniem kierowcy i może być wygodnie obsługiwany z obu pozycji. Sterowanie i ustawienia systemu są klimatyzacja postojowa ciężarówek następnie przejmowane przez jednostkę sterującą. Wydajność nowego systemu klimatyzacji została przetestowana podczas letnich testów drogowych w 1999 roku. Pokazało to, że nowy system klimatyzacji osiąga poziom komfortu, który jest standardem dla dobrego konwencjonalnego systemu klimatyzacji w ruchu drogowym, zarówno podczas jazdy, jak i postoju.
Kabina kierowcy napromieniowana bezpośrednio przez słońce może nagrzewać się latem do 50 stopni Celsjusza i więcej. Schłodzenie do 30 stopni Celsjusza w tej temperaturze – bez użycia zimnego akumulatora – zajmuje około 15 minut. Wydajność chłodnicza zbiornika skraca ten czas do mniej niż 10 minut. Jeżeli pojazd klimatyzacja postojowa ciężarówek jest zaparkowany, np. przez dłuższy okres załadunku, nie zaleca się stosowania stałej klimatyzacji, ponieważ kabina może być klimatyzowana w krótkim czasie przed rozpoczęciem podróży. Na przykład podczas kontroli ładunku, wypełniania dokumentów przewozowych lub planowania trasy.
Po wyłączeniu silnika, zimno wypływa ze zbiornika zasobnikowego, który podczas jazdy naładowany był nadmiernym zimnem. W przypadku klimatyzacji stacjonarnej wentylator oraz funkcje sterowania i regulacji systemu klimatyzacji pozostają włączone; kierowca nie musi niczego zmieniać lub regulować. Podczas klimatyzacja postojowa ciężarówek 90-minutowej przerwy w próbie drogowej, temperatura pomieszczenia w kabinie wynosiła zawsze 22/23 °C. W tym czasie temperatura zewnętrzna wzrosła z 25 °C do około 30 °C. Bez klimatyzacji stacjonarnej, temperatura w pomieszczeniu w ciągu pierwszych 15 minut bezpośredniego nasłonecznienia wzrosłaby do ponad 35 °C, uniemożliwiając odprężenie pojazdu.
Klimatyzacja postojowa sprężarkowa – opinie, zalety i wady
Spanie w samochodzie nie stanowi już problemu, nawet w bardzo ciepłe lub wilgotne noce z systemem klimatyzacji stacjonarnej, w którym powietrze jest również osuszane. Aby zapobiec nadmiernemu spadkowi temperatury w nocy, układ sterowania najpierw zmniejsza dopływ chłodzący, a następnie całkowicie klimatyzacja postojowa sprężarkowa wyłącza zbiornik zasobnikowy, gdy temperatura nadal spada. Jeśli nie jest to wystarczające, aby zapobiec nadmiernemu ochłodzeniu, dmuchawa pracuje tylko w fazach. Zawsze jednak zapewniona jest wystarczająca ilość świeżego powietrza. Bez tej regulacji kierowca musiałby dławić lub sam wyłączyć układ chłodniczy, co zakłóciłoby mu sen, być może nawet kilka razy w nocy.
Zintegrowany pojazd i stacjonarny system klimatyzacji składa się z dwóch obiegów: konwencjonalnego i nowo opracowanego. Tradycyjna jest zaprojektowana dla czynnika chłodniczego R 134a, jego komponenty są następujące: kompresor, skraplacz, zawór rozprężny i nowy typ parownika. W parowniku tym powietrze klimatyzacja postojowa sprężarkowa nie jest jednak schładzane jak zwykle, lecz raczej czynnikiem chłodniczym, mieszaniną wody i glicantyny. Parownik jest interfejsem łączącym oba obiegi.
Drugi obieg składa się z wyżej wymienionego interfejsu parownika, chłodnego akumulatora, klimatyzatora oraz rozdziału i sterowania czynnikiem chłodniczym. Klimatyzator wyposażony jest w radiator, w którym chłodzone i osuszane jest powietrze w kabinie kierowcy. Zbiornik chłodniczy składa się z izolowanej obudowy i szeregu elementów akumulatora wraz z pośrednimi kanałami przepływu czynnika klimatyzacja postojowa sprężarkowa chłodniczego. Dzięki dobrym właściwościom wymiany ciepła zbiornika zasobnikowego i parownika, zbiornik magazynujący o pojemności 5 kWh może być ładowany w krótkim czasie: 75 – 90 minut przy szybkim załadunku bez klimatyzacji kabiny; 2 – 4 godziny przy prowadzeniu z klimatyzacją i normalnym ustawieniu systemu, tj. bez skrajnych wymagań w zakresie wydajności chłodniczej.
Podczas klimatyzacji podczas jazdy czynnik chłodniczy cyrkuluje pomiędzy parownikiem a klimatyzatorem. Powietrze w kabinie (świeże lub obiegowe) jest chłodzone i osuszane w radiatorze klimatyzatora. W tym trybie pracy, klimatyzacji klimatyzowanej (bez „schładzania” kabiny kierowcy), stale pracujący parownik zawsze zapewnia większą wydajność chłodniczą niż wymagana do klimatyzacji kabiny. Niewykorzystana część pojemności chłodniczej jest wykorzystywana do ładowania zasobnika. Jest klimatyzacja postojowa sprężarkowa to normalny tryb pracy, ponieważ pełna moc chłodnicza jest wymagana tylko w pierwszych minutach pracy. Zbiornik chłodniczy służy do zwiększenia wydajności chłodniczej w przypadku ekstremalnych wymagań klimatyzacyjnych – w przypadku silnego ogrzewania kabiny. Czynnik chłodniczy jest następnie schładzany dalej po parowniku w zbiorniku chłodnicy i dopiero potem przekazywany do klimatyzatora w kabinie kierowcy.
Czy klimatyzacja postojowa wodna jest warta uwagi i inwestycji?
Zgodnie z badaniami terenowymi w terenie, różnice temperatur spowodowane warunkami atmosferycznymi stanowią poważne obciążenie dla kierowców. Wielu kierowców skarżyło się na często nieznośne upały w kabinie. Długie czasy oczekiwania, które często trwają kilka godzin w ruchu dalekobieżnym, są postrzegane jako szczególnie stresujące psychologicznie. W przypadku wysokiej temperatury lub zimna, klimatyzacja postojowa wodna kondycja fizyczna i wydajność kierowcy będzie znacznie obniżona. Studium zostało opublikowane w 1990 roku. Od tego czasu znacznie się poprawiła, a liczba pojazdów wyposażonych w systemy klimatyzacji znacznie wzrosła. Dzięki zintegrowanemu stacjonarnemu systemowi klimatyzacji, komfort i bezpieczeństwo jazdy w zakresie MAN Trucknology TG-A zostały zwiększone do niespotykanego wcześniej poziomu.
Fabryczny system zabezpieczający przed rozwiązaniem modernizacyjnym. Porównanie systemu fabrycznego i rozwiązania modernizacyjnego: Dwa stacjonarne systemy klimatyzacji musiały wykazać, które oferują lepsze chłodzenie, a system lastauto omnibus przetestował oba systemy w klimatycznym tunelu wiatrowym Rail Tec Arsenal (RTA) w Wiedniu. Systemy te nie mogą być już różne, ale mają ten sam klimatyzacja postojowa wodna cel: chłodzenie wentylatora do kabiny. Instalacja klimatyzacyjna Waeco z możliwością doposażenia w dodatkowe sprężarki działa zgodnie z tą samą klasyczną zasadą, co konwencjonalna klimatyzacja pojazdów lub budynków: jej obwód chłodniczy składa się z czterech komponentów: sprężarki, skraplacza, kapilary i parownika.
Fabrycznie zbudowany stacjonarny system klimatyzacji Mercedes wykorzystuje inną metodę: system składa się z zimnego akumulatora (siedzącego w lewym tylnym łuku koła), w którym specjalne zimne baterie i mieszanka wody i glicyny czekają na chłód lodu i uwalniają go w razie potrzeby. Wymagana do tego klimatyzacja postojowa wodna wydajność chłodnicza pochodzi z normalnego systemu klimatyzacji pojazdu. Obciążenie klimatyzatora w fabryce. Fabryczny stacjonarny system klimatyzacji jest ładowany w normalnym trybie bocznym. Jeżeli kierowca rezygnuje z pracy systemu klimatyzacji, w około połowie tego czasu wolnostojący system klimatyzacji może być uzbrojony w tzw. tryb szybkiego ładowania
Podczas gdy ekipa testowa nadal siedzi przy śniadaniu, dwa nowe Actros w wiedeńskim klimatycznym tunelu wiatrowym są już zajęte: o 6.00 m n. p. m., tunel zaczyna je ogrzewać o 32 stopnie Celsjusza i wysokiej wilgotności 60 procent. Silniki żłobią. Zadaniem standardowego systemu klimatyzacji jest utrzymanie temperatury we wnętrzu w 22° C. Tak więc przyjemny klimat panuje we wnętrzu klimatyzacja postojowa wodna, gdy staje się poważny: Krótkie otwarcie drzwi, wciśnięcie przycisku start i stop powoduje zatrzymanie silnika. Przez dobre pół godziny kabiny są teraz bezbronnie wystawione na działanie stromej temperatury zewnętrznej 32° C i pół godziny promieniowania słonecznego o mocy 500 W na metr kwadratowy.
Klimatyzacja postojowa 12v – niezbędny gadżet każdego zawodowego kierowcy
Temperatura na wyjściu w kabinach wynosi 30°C. Niemal identycznie wysokie (nieco poniżej 30° C) temperatury wyjściowe w kabinach na początku badania. Pierwsze wrażenie o fundamentalnie różnych systemach, gdy w trybie automatycznym ustawione są na temperaturę zadaną 25°C: System Waeco jest wyraźnie słyszalny klimatyzacja postojowa 12v i wytwarza nieco nieprzyjemne szumy w basie i równie klarowne brzęczenie w sopranie. Fabryczne rozwiązanie Mercedes jest wyraźnie cichsze przy małych i średnich prędkościach obrotowych wentylatorów i generuje dość równomierny hałas w zakresie średnicy.
System dystrybucji powietrza w rozwiązaniach fabrycznych Mercedes jest również bardziej równomierny. Jest to możliwe dzięki temu, że może również korzystać z czterech dysz zwykłego systemu klimatyzacji i filtrów klimatyzacja postojowa 12v z węglem aktywnym umieszczonych w desce rozdzielczej. W połączeniu z trzema dyszami wylotowymi umieszczonymi pod dachem na tylnej ścianie zapewnia to delikatną cyrkulację powietrza. Ułatwia to również fakt, że zasysanie powietrza odbywa się poprzez otwory umieszczone na średniej wysokości na tylnej ścianie.
Prawidłowe ustawienie dysz dla równomiernej klimatyzacji. Natomiast w systemie Waeco cztery dysze wylotowe i wlot powietrza muszą dzielić stosunkowo wąską przestrzeń, która w przeciwnym razie zostałaby zajęta przez luk dachowy. Znalezienie odpowiedniego położenia dyszy dla równomiernej klimatyzacji w klimatyzacja postojowa 12v dobrym salonie jest więc trudne. Dodatkowe filtrowanie powietrza nie ma miejsca w systemie doposażeniowym, który z reguły pracuje w trybie recyrkulacji. W przeciwieństwie do tego, standardowy system klimatyzacji Mercedes po raz pierwszy otwiera przegrody po trzech godzinach, a następnie co drugą godzinę na chwilę otwiera przegrody w celu przepłukania świeżego powietrza do kabiny kierowcy. Zapobiega to zapychaniu się powietrza, ale prowadzi również do krótkotrwałego wzrostu temperatury i wilgotności.
Po około jednej godzinie pracy, średnia temperatura kabiny we wszystkich dziesięciu punktach pomiarowych w obu wózkach jest prawie identyczna i przekracza ustawioną wartość 25° C. Ogólnie rzecz biorąc, rozwiązanie fabryczne Mercedes jest nieco bardziej trwałe, jeśli chodzi o chłodzenie. Jak dokładnie regulują te systemy, gdy temperatura w tunelu klimatycznym spowalnia się nieco, a temperatura klimatyzacja postojowa 12v zewnętrzna spada do 27°C? Fabryka Mercedes w trakcie testu doskonale rozwiąże swoje zadanie. Z drugiej strony, kontrola rozwiązania modernizacyjnego działa raczej w przybliżeniu: Przeciętnie temperatura wewnętrzna spada do 24° C, następnie oscyluje do prawie 26° C, a następnie ponownie spada do 23,5° C.
Klimatyzacja postojowa wodna czy sprężarkowa? Którą wybrać?
Wartość zadana 25° C. A co z utrzymaniem władzy? Trzy godziny po rozpoczęciu pomiaru temperatura w tunelu klimatycznym wietrznym wzrasta do 35° C przez godzinę, a następnie oscyluje aż do śladu tropikalnego 40° C. Temperatura w klimatycznym tunelu wiatrowym wzrasta do 35° C przez godzinę. W takim przypadku żaden z tych dwóch układów nie może utrzymywać na stałe wartości zadanej 25° C. Wacker przestawia system Waeco na kolejne 15 minut żaru i chłodzi kabinę do 24° C jeszcze bardziej niż jest to wymagane. Gdy jednak w grę wchodzi bezlitosne promieniowanie słoneczne w zakresie cenowym 500 Watów na metr kwadratowy, system może oferować klimatyzacja postojowa wodna czy sprężarkowa jedynie ograniczony opór: Powoli, ale pewnie, temperatura w kabinie wzrośnie teraz o około pięć stopni Celsjusza na godzinę. Dla porównania, w samochodach ciężarowych z fabrycznie zamontowanym systemem, przyrost ten wynosi cztery stopnie w ciągu jednej godziny, chociaż jest to pierwszy raz, gdy w tej fazie system spłukał ciepłym świeżym powietrzem z zewnątrz, co powoduje szczególne obciążenie systemu.
Cztery godziny po rozpoczęciu pomiaru, godzina 13:00: Fabryka Mercedesa utrzymuje temperaturę w temperaturze 28° C na razie. Rozwiązanie w zakresie modernizacji Waeco znajduje się jednak na krawędzi odbicia. Temperatura stale wzrasta we wnętrzu, które jest przez nią hartowane: 32 zamiast 28° C nastąpi to godzinę później. System ruchu ma nieco większy opór i może w tym czasie klimatyzacja postojowa wodna czy sprężarkowa ograniczyć temperaturę do 30° C. Temperatura wewnętrzna w samochodach ciężarowych z fabrycznym wyposażeniem wzrasta o dwa stopnie na godzinę, a rtęć w samochodach ciężarowych z systemem dachowym wzrasta dwukrotnie szybciej. Duże wahania temperatury spalin w systemie doposażenia wskazują, że nowa bateria 220 Ah nie ma już wiele do dodania.
Wzrost temperatury wynosi cztery stopnie Celsjusza na godzinę. Napięcie akumulatora zbliża się do punktu krytycznego 22,8 V, w którym działa monitor akumulatora. Nie ma już oporu, który system doposażenia może zapewnić: Dwie lub trzy gałązki kontynuuje aż do momentu, gdy przysłania się do nieuniknionego klimatyzacja postojowa wodna czy sprężarkowa i rzuca ręcznikiem. O godzinie 14.45 słońce w kabinie już się nagrzało, aby temperatura wewnętrzna przekroczyła temperaturę zewnętrzną 40° C. Następnie o godzinie 15.00 temperatura wydmuchiwania przekracza ten próg o ćwierć godziny później. Powstaje pytanie: Ile wcześniej wrzuciłaby się do ręcznika bateria starszych semestrów?
Tymczasem jednak fabryka Mercedesa nadal odważnie opiera się upałowi piekła w klimatycznym tunelu wiatrowym. Ponadto wzrost temperatury wynosi około czterech stopni Celsjusza na godzinę. Od 30 do 34° C temperatura wewnętrzna wzrasta między 14.00 a 15.00. Dla temperatury wydmuchiwania czujniki sygnalizują wzrost temperatury z 16 do 25° C. Jest to nadal najczystsza korzyść, gdy termometr pokazuje 40° C na zewnątrz. Siedem godzin po rozpoczęciu pomiaru i na koniec badania czujniki zgłaszają ostatecznie: trzy stopnie powyżej temperatury otoczenia (czyli 43° C) i brak klimatyzacja postojowa wodna czy sprężarkowa chłodzenia w kabinie z systemem doposażania. W samochodach ciężarowych wyposażonych w sprzęt fabryczny, temperatura otoczenia jest o trzy stopnie niższa od temperatury otoczenia i nadal ma świeżą bryzę o temperaturze co najmniej 34° C ze świeżą bryzą.
Ile kosztuje klimatyzacja postojowa? Gdzie kupić i jak zamontować w samochodzie?
Z wyjątkiem grzmotów i piorunów, wiedeński klimatyczny tunel wiatrowy oferuje prawie każdą pogodę na świecie. Od temperatury minus 50 do plus 60 stopni Celsjusza, bezlitosny wiatr do 300 km/h lub prysznice deszczowe 80 litrów na godzinę i metr kwadratowy na suchy lub mokry śnieg: tunel wiedeński Rail Tec Arsenal (RTA) nie pozostawia nic do życzenia. Dwa oddzielne tory testowe mają długość klimatyzacja postojowa około 34 i 100 metrów, a producenci pojazdów i wszelkiego rodzaju układów napędowych są obecni w Wiedniu. Akcjonariuszami niezależnej instytucji są Austriacki Instytut Technologii oraz producenci pojazdów szynowych, tacy jak Bombardier, Alstom i Siemens. Nie jest przypadkiem, że klimatyczny tunel wiatrowy ma połączenie kolejowe.
Nawet w sporcie klimatyczny tunel aerodynamiczny już teraz może mieć korzystny wpływ: Austriaccy skoczkowie nie tylko raz wykorzystali ten obiekt do optymalizacji techniki treningu na sucho. Dlaczego poza Mercedesem i MAN-em żaden z pięciu innych producentów nie dysponuje jeszcze fabrycznym rozwiązaniem dla zintegrowanego stacjonarnego systemu klimatyzacji? Nie ma wątpliwości, że klimatyzacja postojowa stacjonarny klimatyzator odgrywa bardzo ważną rolę w samopoczuciu kierowcy i jego kondycji fizycznej w gorących warunkach zewnętrznych. Z tego punktu widzenia to szczęśliwe, że rozwiązanie modernizacyjne oferowane przez Waeco było dostępne dla prawie wszystkich kabin jako alternatywa już od pewnego czasu i dla Webasto w niedalekiej przyszłości.
Taki doposażany system sprężarki może jednak łatwo osiągnąć swoje granice. Chociaż Mercedes Actros wyposażony w Mercedes Actros zawierał całkowicie nową i w pełni naładowaną baterię 220 Ah (tzn. maksymalną pojemność), w trudnych warunkach wystarczało to na pięć godzin pracy: im starsza bateria, tym szybciej system ulegnie awarii. Jeśli w ciepłej nocy trzeba się trochę ochłodzić, aby przespać w przyzwoitej nocy, to z tym trochę daleko. Dla tych, którzy muszą rozładować rano o 7.00 rano po nocnej przejeździe i ewentualnie odpocząć w płonącym słońcu, może stać się to klimatyzacja postojowa rzadkie. Mercedes i MAN już od dawna pokazują, że istnieją inne sposoby, aby to osiągnąć, wykorzystując niezależne systemy klimatyzacji oparte na blokach lodowych. Najwyższy czas zatem, aby inni producenci poszli za przykładem.